HTML

A nagyvilág fiatal szemmel

Közéletről, gondolatokról, érzésekről, miegymásról.

Utolsó kommentek

  • Mercer395: bkvfigyelo.blog.hu/ Valamiért nem fordította le a linket. Pedig azt hittem:) (2009.05.04. 11:27) Miért nem jön a villamos?
  • Mercer395: Hehe, ezt akár a bkv-figyelőre is be lehetett volna küldeni. Bár ez az autósok hülyesége. (2009.05.04. 11:26) Miért nem jön a villamos?
  • mnmnbkhj: Nagyn jó, igen király írás. Ilyen a magyar élet, kövessetek meg de ez a hangulat tetszik valahogy. (2009.02.07. 21:50) Éjszaka, hazafelé
  • Névtelen betelefonáló: Vita nékül: ez egy jól sikerült írás. Úgy mondom, h tanultam tájkommunikációt :) Mindemellett igaz... (2008.07.02. 11:25) Éjszaka, hazafelé
  • shenk: Azt túlzásnak mondanám, hogy értek hozzá:) VIszont elég erőteljes érzelmek rohantak meg akkor, és ... (2008.07.01. 23:05) Éjszaka, hazafelé
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Mercer395: bkvfigyelo.blog.hu/ Valamiért nem fordította le a linket. Pedig azt hittem:) (2009.05.04. 11:27) Miért nem jön a villamos?
  • mnmnbkhj: Nagyn jó, igen király írás. Ilyen a magyar élet, kövessetek meg de ez a hangulat tetszik valahogy. (2009.02.07. 21:50) Éjszaka, hazafelé
  • KEhelyKE: persze, nem szó szerint gyújtanám rá...de basszus elegem van már ezekből...semmit nem tesznek hozz... (2008.06.03. 15:49) Kiszavaznák a faluból a cigányokat
  • shenk: Hát, nem pont ezt a logikai sort követtem, hogy "ha már úgyis mindenért fizetünk, akkor ez mindegy... (2008.05.27. 21:09) Újonc az egészségügyben
  • KEhelyKE: ha ott akar maradni a kondér mellett, akkor azt csinálja, amit mondanak neki :) csak akkor ne ilye... (2008.05.27. 14:35) Fodroid

Linkblog

Mit áldozunk fel a vállalati profit oltárán?

2008.05.08. 14:41 shenk



Ha az ember olvas fogyasztóvédelemmel kapcsolatos blogokat, hírportálokat, a szemébe ötölhet az a sok vélt vagy valós visszaélés, amit a (köz)szolgáltatást végző vállalatok követnek el az ügyfeleikkel szemben. E poszt megírásához a végső lökést a BKV Figyelő blog mai bejegyzése adta meg. Ha végigolvassuk a kommenteket láthatjuk, hogy a társadalom egy ilyen szűk rétegében is hányan vannak azok, akiknek különböző okokból kifolyólag fiktív büntetések miatti fizetési felszólításokat küldözgetnek ügyvédi irodák, szolgáltatók (jelen esetben a BKV). Azzal, hogy a büntetések hány százaléka jogos, s mennyi a "rendelésre gyártott", most nem akarok foglalkozni, inkább az érdekel engem, hogy milyen hatással lehet ez az ügyben szereplő emberek önértékelésére, moralitására. Létezik x.y. ügyfélszolgálatos, akinek az a feladata, hogy munkaidejének x %-ában olyan ügyekkel foglalkozzon, amik kimerítik a bűncselekmény fogalmát (a saját vállalata részéről), s ezek keretein belül ártatlan emberekből próbál meg pénzt kicsalni azért, hogy a vállalatnak ahol dolgozik, nagyobb legyen a profitja.

Hagyományos megközelítésben egy vállalatnak az a célja, hogy maximalizálja profitját a fogyasztói szükségletek kielégítésére irányuló vállalkozói tevékenység által. Manapság ez úgy módosul, hogy az a célja, hogy maximalizálja profitját BÁRMI áron. Ha szétnézünk a világban láthatjuk, hogy ebbe a kategóriába már belefér az indokolatlan környezetszennyezés, a csalás, a manipuláció, a munkaerő végletekig történő kihasználása, stb. Mivel most nem kimondottan globalicázió-kritikáról írok, ezért ezt a fonalat be is fejezném, s visszatérhetünk a magyar állapotokhoz.

Kérdem én: mit érez ez az előbb leírt munkavállaló? Mit gondol a saját maga által végzett munkáról? Mit mond otthon a gyerekeinek, ha azok megkérdik, hogy "mit csináltál ma anyu/apu?"? Biztos vagyok benne, hogy ezek az emberek lelkileg megsínylik ennek a munkának az elvégzését, csak valami miatt nem találnak jobbat, vagy gyávák a váltáshoz, stb. Mi vezethetett el odáig, hogy cégvezetők olyan belső utasításokat hoznak, hogy az előírt profitot bármi áron teljesíteni kell? Hová tűnt a törvénytisztelet (haha) és az erkölcs? Hová tartunk, ha ezek az esetek mindennaposak? Különösen szomorú ezt egy állami finanszírozású cégnél látni, aminek nem is a profitmaximalizálás a célja, hanem egy közszolgáltatás ellátása.

Ezek, és ehhez hasonló kérdések ötlenek fel az emberben, amikor ilyenekről hall. S az, hogy mit lehet tenni ez ellen? Tényleg elfogytak ebből az országból a becsületes emberek, akik elláthatnák az ilyen vállalatok vezetését? Úgy vélem nem, a blogoló-kommentelő közösségben is temérdek ismeretlen arc van, akiről az ember jó véleménnyel van, és ha ezt a részarányt kivetítjük a társadalomra, arra kell, hogy jussunk, hogy igenis sokan vannak még a normális értékrenddel rendelkezők, csak egy csaló, erkölcstelen kisebbség elnyomja őket. Elnyom minket. Hagyjuk, tűrjük, de meddig még?

7 komment

Címkék: bkv csalás profit

A bejegyzés trackback címe:

https://shenk.blog.hu/api/trackback/id/tr41459939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.05.14. 10:52:07

Örülök, h megtaláltam a blogodat :)
A régit átköltöztetted ide?
(Majd kommentelek még.)

Walmer 2008.05.14. 17:52:16

ha egy üzlet beindul...

Üdvözlet a kapitalizmusban:-)
tudod az a furcsa, hogy szerintem folyamatosan egymást szopatjuk. A BKV-s ork szórakozik a metróban, vele szórakozik a pultoslány a sarki csehóban, azzal a vendéglős, a vendéglőssel a Vodafone ügyfélszolgálata, a Vodás nagykutyával a légitársasága, vagy a bankja ügyfélszolgálata és így tovább. Minden cég a saját érdekeit nézi és minden céget emberek alkotnak, akik a saját érdekeiket nézik. És ez sajnios régen sem volt másképp. nem hiszek abban, hogy régebben több volt a becsületes ember. Dehogy volt. Csak az emlékek szépítik ezt meg.

Hogy mit éreznek ezek az emberek (vagyis mi)? Örömet jó esetben, hogy jól végzik a munkájukat. Egy "behajtó" nem tudja (nem is érdekli) hogy jogos-e az a követelés, aminek beszedésével megbízták. Akár jogos is lehet. Ki tudja? Őt az érdekli, hogy elvégezze a munkát (tudod, mint Angeleyes a "Jó a Rossz és a Csúfban"). Ha ezt megteszi miért ne lehetne elégedett?

Szerintem nagyon sok ember hiszi azt, hogy egy szolgáltató azért van, hogy minél olcsóbban, minél jobb minőségben, minél több embert szolgáljon ki. Tévedés. Egy szolgáltató azért szolgáltat mert pénzt akar keresni. De a verseny miatt ezt csak úgy tudja megtenni, ha ezért minőséget is ad. Qasi kikényszerítik belőle. Vagyis nem azért csinál minőséget, mert valami küldetéstudattal rendelkezik, hanem mert pénzt adsz neki.

Ez van:-)

shenk 2008.05.14. 21:39:21

Ez igaz, de én most pont arra a részére akartam célozni a dolognak, amikor nem jogos büntetéseket szednek be, hanem jogtalanokat. Gondolom az ügyfélszolgos, ellenőr, behajtó, stb is tudja, hogy a cégénél vannak ilyen dolgok. Ehhez vajon hogyan viszonyulnak? Én sem vagyok mindennel megelégedve a munkahelyemen, de a nálunk lévő dolgok miatt általában nem az ügyfelek szopnak, hanem a munkavállaló. Legalábbis amibe nekem betekintésem van (elég kevés dologba:)), ott így működik.
Ez a lánc meg az egymás megszopatásáról elég szomorú. De biztos vagyok benne, hogy ha a bank nem szopatná meg x-et, akkor x sem akarna senkin bosszút állni, és nem szopatná meg y-t, és így tovább. Valahol el kell kezdeni.

shenk 2008.05.14. 21:41:07

Bandee: ja, a normálisabb posztokat átköltöztettem, a többi maradt :)
Az a baj a blogol.hu-val, hogy kb senki sem olvassa... A kommentelési lehetőség is elég szarul van ott megoldva. Jobb ez.

Walmer 2008.05.15. 15:10:13

"Valahol el kell kezdeni. "

Ez nagyon igaz. és nem csak valahol, hanem valakinek, valakiknek. Talán majd a lányom generációja:-)))

shenk 2008.05.15. 18:19:35

Ha még csak másfél éves, akkor remélem nem kell addig várnunk, amíg az ő kortársai cselekednek:)
Én mindenképpen valami társadalmilag hasznos munkát szeretnék majd végezni, dehát ez betudható jelenleg az idealizmusomnak. Majd a kegyetlen valóság lehet rácáfol a dologra.

KEhelyKE · http://kehelyke.blog.hu 2008.05.27. 09:09:30

Én dolgoztam ilyen cégeknél, és ilyen munkakörökben. Sosem éreztem azt, hogy ne megfelelően járok el. Mindenki csak a saját szemszögéből nézi a dolgokat. Ezért úgy tűnhet, mintha mindenki szopatná a másikat. Pedig nem is. Egyszerűen nem ismerjük a körülményeket. Nem figyelünk oda. Vagy csak buták vagyunk.
Sokáig dolgoztam például a vodafone ügyfélszolgálatán, a behajtási csoportnál, és sokezer hívás között kb. egy kezemen meg tudnám számolni, hány esetben volt valami igazaság félesége az embernek...persze mindenki úgy gondolja, hogy neki van igaza...
süti beállítások módosítása