HTML

A nagyvilág fiatal szemmel

Közéletről, gondolatokról, érzésekről, miegymásról.

Utolsó kommentek

  • Mercer395: bkvfigyelo.blog.hu/ Valamiért nem fordította le a linket. Pedig azt hittem:) (2009.05.04. 11:27) Miért nem jön a villamos?
  • Mercer395: Hehe, ezt akár a bkv-figyelőre is be lehetett volna küldeni. Bár ez az autósok hülyesége. (2009.05.04. 11:26) Miért nem jön a villamos?
  • mnmnbkhj: Nagyn jó, igen király írás. Ilyen a magyar élet, kövessetek meg de ez a hangulat tetszik valahogy. (2009.02.07. 21:50) Éjszaka, hazafelé
  • Névtelen betelefonáló: Vita nékül: ez egy jól sikerült írás. Úgy mondom, h tanultam tájkommunikációt :) Mindemellett igaz... (2008.07.02. 11:25) Éjszaka, hazafelé
  • shenk: Azt túlzásnak mondanám, hogy értek hozzá:) VIszont elég erőteljes érzelmek rohantak meg akkor, és ... (2008.07.01. 23:05) Éjszaka, hazafelé
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Mercer395: bkvfigyelo.blog.hu/ Valamiért nem fordította le a linket. Pedig azt hittem:) (2009.05.04. 11:27) Miért nem jön a villamos?
  • mnmnbkhj: Nagyn jó, igen király írás. Ilyen a magyar élet, kövessetek meg de ez a hangulat tetszik valahogy. (2009.02.07. 21:50) Éjszaka, hazafelé
  • KEhelyKE: persze, nem szó szerint gyújtanám rá...de basszus elegem van már ezekből...semmit nem tesznek hozz... (2008.06.03. 15:49) Kiszavaznák a faluból a cigányokat
  • shenk: Hát, nem pont ezt a logikai sort követtem, hogy "ha már úgyis mindenért fizetünk, akkor ez mindegy... (2008.05.27. 21:09) Újonc az egészségügyben
  • KEhelyKE: ha ott akar maradni a kondér mellett, akkor azt csinálja, amit mondanak neki :) csak akkor ne ilye... (2008.05.27. 14:35) Fodroid

Linkblog

Nem kötelező a felsőoktatás!

2008.04.05. 01:30 shenk




A szorgalmi időszak utolsó szemináriumán a tanárnőnk feltette a kérdést, hogy szerintünk mi lehet az oka annak,hogy kb. 70%-kal kevesebb hallgatónak van megajánlott jegye, mint a tavalyi évben. Úgy fél perces csend után megérdeklődte, hogy ennyi a véleményünk? Ekkor mondtam, hogy szerintem azért, mert a legtöbb diákot abszolút nem érdekli a szak ahova jár, szorgalmi időszakban nem is foglalkoznak semmivel, megy a bulizás, aztán annyi. Egyik csoporttársam itt megjegyezte, hogy szerinte a diákok nem tudnak mit kezdeni a hirtelen a nyakukba szakadt nagy szabadsággal (ti. nem kötelező bejárni előadásra, meg nálunk egyes szemináriumokra sem). Ezután még kifejtettem, hogy valószínűleg a legtöbb hallgatónak fogalma sincs, hogy mit kezd majd az itt megszerzett diplomával, sőt szerintem még azzal sincs tisztában, hogy mire jó az, amit jelenleg tanul.

Érdekes, sőt furcsa divattá vált manapság főiskolára, egyetemre járni. Úgy vannak vele az emberek, hogy ha a Szabóék csemetéje jár, akkor a miénk is járni fog! Az nem gond, hogy ugyan a négy alapműveletet nem tudja rendesen használni, és szövegértelmezési problémái is bőven vannak, manapság már bárkit felvesznek minimális érettségin való teljesítménnyel, persze ha fizet. Jó példák erre a nem állami tulajdonban lévő, hanem profitorientált felsőoktatási intézmények, mint amilyen az enyém is. Persze ezekre is be lehet kerülni államilag finanszírozott képzésre, ha megvan a megfelelő pontszáma az embernek (megjegyzem egyetlen nyelvvizsgával a legtöbb szakra be lehet jutni az ilyen intézményekben, 1-2 kivételtől eltekintve), viszont ekkor szembesül pár hátránnyal. Például az intra (hallgatói-oktatói anyagok találhatóak rajta, oktatási segédlet, stb) használata számunkra nem ingyenes. Az egy más dolog, hogy csoporttárs letölti, és elküldi, de mi itt már másodrangúak vagyunk, mert mi közvetlenül nem fizetünk. Ezt a békát azonban le lehet nyelni.
Ahova ki akartam lyukadni az az, hogy temérdek diplomás kerül így az utcára, akinek igazából nem is lenne rá szüksége, csak valahogy átrugdalták a vizsgákon, mivel fizető "vendég". Hogy miért nincs rá szüksége? Mert amint bekerül valahová, ahová a diplomájával felvették, egyből kiderül, hogy amögött semennyi tudás sincsen. Az ilyen munkavállalóknak bőven elég lenne egy érettségi is, és ha még egy szakmát is szereznének mellé, még akár jobban fizető, nekik inkább megfelelő állást is találhatnának. Csak hát, ugye az nem menő manapság, ha valaki szakmunkás, mindenképpen diplomás "értelmiséginek" kell lenni.
Én pl. tisztában vagyok azzal, hogy ahol jelenleg vagyok, ott nem fogok a munkaerőpiacon értékes diplomát szerezni, viszont ugródeszkának egy mesterképzésre, esetleg felsőfokú szakképzésre tökéletesen megfelel.Az ország meg közben lassan eljut odáig, hogy minden ember valami irodában dolgozik, viszont nem lesznek munkások, akinek az ügyeit el lehetne intézni. Mikor böngészem az álláshirdetéseket, egyre több szakmunkást keresővel találkozom, s ahol fizetés is meg van jelölve, hát az átlag irodai-diplomást simán odaveri. Ezt kéne tudatosítani a fejekben, hogy nem szégyen, ha valaki asztalos, vagy burkoló. Én pl. tisztelettel nézek az ilyen emberekre (már persze, ha emberként viselkedik, de ez nem végzettség függő), mivel én annyira béna vagyok a kétkezi dolgokhoz, hogy arról inkább nem is írok. Számítógépen kívül mást, még nem igen szereltem (szét) :)
Levonva a konklúziót, szükségesnek tartanám az állam beleszólását a felsőoktatásba, az eddigieknél sokkal radikálisabb módon. Most magam ellen is beszélek, mert én is fogom fizetni pl. a tandíjat, de ha makroszinten nézem, akkor helyes volt a bevezetése. A keretszámokat sokkal jobban kéne csökkenteni, néhol akár 50% feletti mértékben is, és propagálnám a szakképesítéseket, valamint támogatnám az ilyen képzéseket nyújtó intézményeket. Persze a követelményeket itt is komolyan kell venni, hogy valóban jólképzett szakemberek kerüljenek ki a munkaerőpiacra, ne kövessék el ugyanazt a hibát, mint a felsőoktatásban, hogy romlik a minőség, a mennyiség növekedésével.

 

9 komment

Címkék: oktatás felsőoktatás szakképzés értéktelen diploma

A bejegyzés trackback címe:

https://shenk.blog.hu/api/trackback/id/tr31411941

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2008.04.07. 20:44:49

Nagyjából valami ilyesmiben gondolkodom én is. Egyszer össze kéne szedni pontokba az ilyen ötleteket, s beküldeni az illetékes képviselőnkhöz, hogy nem-e óhajt valamit tenni az ügy érdekében.
Az a gond, hogy itthon, ha a felsőoktatás átalakításáról beszél valaki, akkor rögtön valami olyasmire asszociál a nép, hogy meg akarják fosztani egyfajta felemelkedési lehetőségtől. Pedig nem. Éppen a hülyéket kéne megóvni attól, hogy fölöslegesen járjanak be pár évig egyetemre. Meg a szakok keretszámának csökkentésével javulna a felvételizők/diplomázók aránya. Pont most megy a balhé, hogy "csak" kilencvenvalahányezren jelentkeztek egyetemre. Ami azt illeti az rohadt sok. Inkább azt mondják meg, hogy hányan diplomáznak idén, mikor öt éve még százezer fölött jelentkeztek. Szakképesítésre kéne rágyúrni, nem szégyen az.

shenk 2008.04.07. 21:13:54

Ez az ötletösszegyűjtés, képviselőnek elküldés nem rossz ötlet, csak kérdés, eljutna-e egyáltalán odáig? Lehet már a titkárnő kidobja, vagy ha eljut, akkor le se szarják. De attól még lehet, hogy megvalósítom. Mondjuk talán nagyobb foganatja lenne, ha párszáz/párezer ember aláírná.

Rékuc · http://fika.blog.hu 2008.04.19. 23:27:15

Nekem 3 diplomám van és egyiket sem használom a jelenlegi melómban. De úgy érzem a bölcsészszakon eltöltött évek adtak egy olyan általános és specializált műveltséget, gondolkodásmódot és rálátást a világra, amit rengeteg helyzetben tudtam hasznositani. Az egyetem nem feltétlenül azért van, hogy szakmát adjon a kezedbe... szóval szerintem nem baj, ha a fiatal nemzedék kap egy ilyen alapképzést, nem árt a szemléletnek, a kultúrának... csak az a baj, hogy a legtöbben nem ezért mennek egyetemre-fősulira, hanem azért, hogy szétigyák az agyukat, a vizsgákon puskákkal mennek át és a vége után nem is emékeznek arra, hogy mit tanultak... ez ellen kellene tenni valamit és ebben sajnos az oktatói kar is súlyosan bűnrészes, hallgatólagosan beleegyeznek ebbe a viselkedésbe ahelyett, hogy megkövetelnék az igazi szorgalmat és tudást a tantárgyaikban. Szóval jó a felsőoktatás és szerintem jót tesz, ha a széles réteg is belekóstol, de ne igy hanem egy kicsit igényesebben...

shenk 2008.04.22. 17:13:37

Az szép:) Mármint a 3 diploma. Jó, tudom, nem az teszi az embert:)
Egyébként lehetne jó dolog a széleskörű diplomázottság, ha úgy, mint írod, társulna hozzá valami érték. Ha a diploma egyenlő lenne az értelmiségivé válással, vagy legalább elindítana az úton. Mint 20-30-40 évvel ezelőtt. Nem akarok nagyképűnek hangzani, mert az én műveltségem is iszonyatosan hiányos (főleg az érdeklődés hiánya miatt), de ezt legalább próbálom tájékozottsággal, bizonyos dolgokban való elmélyedéssel ellensúlyozni. Ellenben az átlag főiskolai hallgató az pontosan azt teszi amit írtál: szétissza az agyát, és puskázik. Többek között ezért is támogattam volna a tandíjat, ha más formában kívánták volna bevezetni. Az meg külön szomorú, hogy egyes helyeken a mesterszakoknak sincsen értelmük. Egyik barátom mesélte, hogy náluk a mesterképzésen ugyanazt adják le, mint alapképzésen, ugyanazok a tanárok, ugyanazokból a könyvekből, ugyanazokkal a diákkal, csak kapsz érte egy újabb papírt... Nekik meg jön be a pénz. Hát így megy ez. Mondjuk én fizetni biztosan nem fogok mesterképzésért. Úgy vagyok vele, hogy ha már veszem a fáradságot, és tanulok (még ha nem is maximális teljesítményt nyújtva, de azért elég sokat), akkor finanszírozza nekem az állam a tanulást. Úgyis itt fogok adózni 30-40 éven át, bőven visszafizetem. Sőt, tulajdonképpen már most is közvetve fizetem egy részét, mert amit a saját keresetemből vásárolok, annak van áfája, meg minden:) Szóval azért, ha nem is sokat, de valamennyit csepegtetek az államkasszába.

Walmer 2008.05.14. 18:06:36

Én 10 évig jártam egyetemre, 3-ba is, az egyiket végeztem el. Igen, én szétittam az agyamat, meg buliztam orrvérzésig, de nem is rinyálok, hogy milyen szar nekem, hogy diplomás emberként, blba bla bla. Most olyan helyen dolgozom, ahol abszolút nincs szükségem a papírra és valszeg soha nem is lesz már ebben az életben.

És már bánom, hogy az egyetem előtt nem szereztem valami szakmát is. Most én lehetnék walmer az aranykezű asztalosmester és szarrá keresném magam:-)
Vagy inkább mégse. Azalatt a 10 év alatt olyan embereket ismertem meg és olyan élményeket szereztem, amiket nem nagyon cserélnék el semmire sem. És én még fizettem 2000 HUF tandíjat is. és én hülye mentem tüntetni. De állítom az akkor jelenlévő emberkék 60%-ának csak az volt a fontos, hogy meddig vannak nyitva a Parlament környéki kocsmák. Én témogattam a tandíj bevezetését erősen, de hát a nép másként döntött:-)

shenk 2008.05.14. 21:49:23

Nekem 2 év kiesésem van, az egyik azért, mert eljöttem a legelső szakomról fél év után, mert rájöttem, hogy nem nekem való, a következő évben meg nem vettek fel, de már így is úgy érzem, hogy nagy lemaradásban vagyok. Ha elsőnek jól választok, jövőre már diplomázhatnék. Én mindenképpen olyan helyen akarok majd dolgozni, ahova kell a papír, meg remélem, hogy a mögötte lévő tudás is (mert remélem lesz mögötte az is:)).
A szakmunkák is jók, kereset szempontjából főleg, csak én a legtöbbre nem lennék alkalmas. Allergia, aszthma, ezek a legtöbbet eleve kiejtik a pakliból, meg úgy vagyok vele, hogy ha már el tudok valamit végezni, akkor miért ne.
A tandíjjal én is egyetértenék, csak nem ilyen formában. Kéne normális jövedelem-ellenőrzés, és akkor lehetne jövedelemszinthez kötni. AZoknak, akik valóban szegények, szerintem nem kéne fizetniük, csak ha tényleg borzasztó szarul tanul a diák. De manapság ez nem megoldható, mivel olyanok is akadnak, akik 5 millás kocsival járnak be egyetemre, és veszik fel a szociális segélyt...
A kocsmázás meg simán belefér, ha nem az tölti ki teljesen az ember idejét. Én is szoktam kocsmába járni, de a vizsgaidőszakom azért tanulásból áll, nem bulizásból. És ez szerintem mindenkitől elvárható.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.05.22. 21:40:00

Egyetem után szívesen elvégeznék vmi villanyszerelői OKH-s képzést (vagy anélkülit). Mindezt azért, h több lábbal álljak a talajon, tehát legyen diplomám meg szakmám is.
Azért a kereseti lehetőségektől nem vagyok elájulva, panellakást méregdrága fenntartani, téglaépítésűnek meg borsos ára van, viszont viszonylag alkacsony a rezsije.

De visszatérve a kérdésre: nem csak a férőhelyekkel van a gond. Valóban érdemes lene megvizsgálni a szociális hátteret, mert aki költségtérítéses, arra úgy tekintenek, h van pénze, noha én pl nem zsebből fizetem, az államisoknak járnak kedvezmények, még akkor is, ha nincsenek bent az órán vagy nem szorulnak rá.

Nekem érdekem bent ülni, ha már fizettem érte.
Emlékezz a "nem engedtek be órára" c. írásomra :)

Az meg általánosítás, h mindenki bulizik és elissza a pénzt. Van ilyen is. Nálunk szerencsére kevés.

shenk 2008.05.23. 09:18:40

Nem akarok lehúzni a sulimat, mert a tanerő jó, meg maga a főiskola is általában normálisan áll a hallgatóhoz (ügyintézés elég jó pl.), de nálunk a diákok többsége szarik az egészbe. Jó példa a politológia előadás, amiből hetente 1 volt, és a kb. 230 feliratkozott hallgatóból, átlagban 15-en voltunk jelen. Ez mondjuk szélsőséges eset, de ilyenek is előfordulnak. És ismerek embert, aki a 9 tárgyból 3-4-ből el se mehet vizsgázni, mert nem járt be órákra, nem írta meg a zh-kat, stb. Jó lesz ez az átjárás költségtérítésesről államilag finanszírozott képzésre, páran majd kapnak esélyt, hogy "ingyen" tanuljanak, akik meg is érdemlik. Akik meg beleszarnak, azok fizessenek. Hülyeség, hogy egyszeri jó teljesítmény (érettségi) miatt valaki évekig ne fizessen, akármit is csinál.
A szakképzés szerintem is fontos, én is gondolkodtam rajta régebben, csak ahol én szeretnék elhelyezkedni, ott egy okj-s papírnak nem sok értelme van, inkább egy MA vagy második diploma a nyerő.

KEhelyKE · http://kehelyke.blog.hu 2008.05.27. 14:16:55

amikor még ügyfelekkel foglalkoztam, a 100 legtahóbb betelefonálóból 99 közölte, hogy neki három diplomája van, és még így sem érti a számláját, holott könyvelő és doktor, meg mittudomén még mi. hánynom kell ezektől az értelmiségiektől, akik azt hiszik, mert pár osztállyal többet végeztek, már valamiféle felsőbbrendű lények, és mindenki más sík hülye. szóval nekem ne jöjjön senki ezzel a szöveggel, pláne, hogy 3 diplomával még simán beázik a tető, meg a búza sem aratja le magát, és még sorolhatnánk...ezek az okostojások lószart se tudnak az életről...
süti beállítások módosítása